15 maart 2020


Den Haag, 15 maart 2020.

Het duurde even, maar we hebben eindelijk de bus terug.
De boot die 31 januari uit Port Elizabeth zou vertrekken, werd ook geannuleerd. De volgende boot was gepland voor 8 februari en daarop is de bus uiteindelijk geladen. De boot zou vervolgens rechtstreeks naar Bremerhaven varen, waar we hem 5 of 6 maart zouden kunnen ophalen. We konden de boot volgen op marinetraffic en daar zagen we dat hij in Angola aanlegde en in Benin en in Ivoorkust en in Senegal. Voor de kust van Abidjan (Ivoorkust) heeft hij zelfs 3 dagen liggen wachten voordat de boot de haven in kon.

Uiteindelijk was hij 9 maart in Emden, dat is vlak bij Groningen en het zou wel geweldig zijn als we onze bus daar hadden kunnen ophalen, maar daar werd niets afgeladen. Bremerhaven ligt een paar uur varen verder, maar ook in Emden bleef de boot 2 dagen liggen wachten. En natuurlijk werden we niet geïnformeerd over de vertraging en waren we bijna dinsdagochtend op de trein gestapt, verwachtend dat de bootdie dag zou vertrekken (volgens het schema op marinetraffic). Toch nog even gebeld naar de forwarder, daar bleek dat de aankomst in Bremerhaven 2 dagen was uitgesteld. Gelukkig dus niet op de trein gestapt en de hotelreservering kon ik makkelijk uitstellen. Maar, communicatie is niet alles bij deze verscheping.

Donderdag met de trein naar Bremerhaven en vrijdagmorgen naar de forwarder om de papieren op te halen en dan zouden we naar onze bus worden gebracht.
Het was hondenweer, 5 graden, storm en regen. Dus met een taxi naar de forwarder. Daar kregen we een papier en een plattegrond en een minuut later stonden we weer buiten: 2 km lopen door de regen, storm en kou, want ze konden ons niet brengen en hadden we de taxi maar moeten laten wachten. Oh, communicatie. Natuurlijk hadden we de taxi kunnen laten wachten, maar dat wisten we niet, hè.
Na 100 mtr lopen zijn we teruggegaan naar het kantoor van de forwarder en toen hebben ze ons even gebracht… Nou en daar stond onze bus. Aan de buitenkant helemaal gaaf en aan de binnenkant ook, helemaal onberoerd. Heel, heel opgelucht. Daarna nog een tijd bezig geweest om het haventerrein af te komen. Er staan geen borden, dus achter een vrachtwagen aangereden en inderdaad bij slagbomen gekomen. Maar dat bleek de uitgang van een andere maatschappij (ze hebben dus blijkbaar uitgangen per vervoersmaatschappij). We moesten een andere kant op. Gelukkig troffen we een aardige Engelsman bij dit hek, die zei dat hij wel iemand zou bellen, dan konden we daar achteraan rijden. Nou, heel aardig, want we hadden het nooit gevonden en dan hadden we nu nog over dit gigantische haventerrein gereden. En er staat nergens een aanduiding.

Daarna even tanken want je voertuig moet met een bijna lege tank de boot op. Toen we wilden vertrekken van het benzinestation, werden we klemgezet door de douane. Een busje van het Duitse Zollambt. Er springen vier douaniers uit. Die ons twee aan twee aan iedere kant van de bus benaderen. Wat is er nou weer aan de hand? Wat doen we verkeerd? Nou niets, maar ze zagen een Hollandse camperbus en wilden die controleren. Ik dacht dat we de hele bus zouden moeten leeghalen, maar ze vroegen ons alleen of we verboden waren bij ons hadden, zoals pepperspray… Dat ook weer opgehelderd.
Omdat wij niet wisten waar het douanekantoor was, waar we onze Carnet de Passage moesten laten stempelen om onze EUR 5.000 deposit terug te kunnen krijgen, zijn ook zij weer voor ons uitgereden naar het douanekantoor, ook weer zeker 5 km. verderop. Erg fijn dus.

En toen naar huis gereden. Het zonnetje ging schijnen, de kachel brandde lekker en het voelde weer heel fijn en vertrouwd om zo gezellig naar huis te rijden. We konden alleen niet zelf koffie zetten, want we hadden nog geen gasfles.

Nou het duurde dus even, wij zijn al 8 weken thuis, maar gelukkig is alles goedgekomen, zelfs op vrijdag de 13e.

En wat verder? Natuurlijk maken we al weer volop plannen. De keuze voor Azië hadden we al eerder gemaakt. Het plan is nu om half mei te vertrekken en via Rusland naar Mongolië te rijden, daarna door Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan en Turkmenistan. Deze route heb ik in de afgelopen weken globaal uitgewerkt. Na Turkmenistan hebben we de keuze om met de boot over te steken naar Azerbeidzjan en dan door Georgië naar Turkije, op ons gemak door Turkije en dan terug naar huis. Of door Rusland terug rijden.

Maar, kunnen we er nog wel heen? Steeds meer landen in die regio hebben restricties voor reizigers uit Europa. Bij een aantal landen wordt naast Italië ook Nederland specifiek genoemd.

Daar kunnen we nu niets aan doen, we moeten afwachten en houden jullie op de hoogte vanaf ca. half mei.