20 december 2019


Namibië, 19 december 2019.

We zijn nog steeds in Namibië, nu al een maand en nog steeds niet uitgekeken. Wat een land, wat een diversiteit aan mooie landschappen.

In Walvisbaai, 10 dagen geleden, zijn we naar een 4x4 center gegaan om over hulpluchtveren voor de achterkant te praten. In eerste instantie voornamelijk voor informatie, maar we hebben uiteindelijk besloten om hulpluchtveren te laten plaatsen. We hebben voor en achter bladveren. Dat rijdt op een golfplaatweg nogal stug (zachtjes uitgedrukt). En de achterkant is zwaarbeladen met extra jerrycans met water en extra jerrycans met diesel. De achterkant hangt daardoor wat lager en dat zit John niet zo lekker. Maar ja, je kunt ook niet minder water of diesel meenemen. We hadden het er dus al over gehad om hulpluchtveren te nemen, maar dan in Nederland. Maar dat kan natuurlijk ook hier. iOverlander is geweldig, je kunt zo zien waar betrouwbare garages zijn, welke ervaringen mensen ermee hebben, welke specialisatie ze hebben. Ook waar een supermarkt is, waar een wasserij is, camping, met alle reviews erbij. Errug makkelijk.

We hebben dus een afspraak gemaakt voor het plaatsen van oppompbare hulpluchtveren aan de achterkant. En dat is afgelopen dinsdag gebeurd. Dat duurde de hele dag en John is er natuurlijk bijgebleven om te zien wat en hoe het werd uitgevoerd. En daarna de gravel-golfplaatweg op, want zal het wel echt een verschil maken….? En dat doet het. Ten eerste staat de bus weer recht, hangt niet wat achterover. De bladveer staat weer mooi bol, maar het belangrijkste is dat het op de golfplaatwegen wat meer comfort geeft doordat de achterkant niet zo hard doorslaat.

Een voordeel op dit moment is dat de wegen toch iets beter zijn omdat de grote hoofdwegen vóór de Kerstvakantie, die ook de grote zomervakantie is, met een bulldozer gladder worden ‘geschaafd’, waardoor de ergste golfplaateffect wat minder is.

In die tussenliggende dagen zijn  we naar Namib Naukluft Desert gegaan. Naar Blutkoppe, zo genoemd omdat het een ‘koppie’ is; Zuid-Afrikaans voor oprijzende berg uit de vlakte en omdat deze steenhoop in het avondlicht zo rood kleurt. Heeft dus niets met bloed te maken. We hebben een route gereden van 4 dagen door dit deel van de Naukluft Desert en in al die dagen maar 2 auto's tegen gekomen. Geen medekampeerders op de aangewezen plekken waar je mag kamperen (zijn onbemand), geen dorpen, helemaal niets, alleen een grote woestijn met grind, steenbergen, droge rivierbeddingen, kloven. Het is van een onwerkelijke schoonheid. Zeker als het volle maan is en die net na zonsondergang groot en rood opkomt.

En daarna weer terug naar Swakopmund. Een leuk stadje aan de kust, zeer koel, soms echt fris, ’s avonds een vest aan en binnen zitten, vinden we ook wel eens lekker. Niet erg om zo op onze afspraak te wachten in Walvisbaai.

En nu dus met onze hulpluchtveren naar Sossusvlei, hét toeristsche hoogtepunt van Namibië. Als je foto’s ziet van Namibië is het meestal Sossusvlei. De grote hoge rode zandduinen met een dode boom ervoor. Waarschijnlijk zie je zulke foto’s ook wel in onze volgende posting.

Gisteren, onderweg naar Sossuvlei, zijn we de Tropic of Capricorn (Steenbokskeerkring) over gekomen.  We zijn dus formeel uit de tropen. Op 21 september zijn we in Mozambique de Steenbokskeerkring over gekomen en nu dus weer eruit. Het is overigens niet opeens een stuk koeler. Maar sinds een week of 2 is het toch een stuk aangenamer. In de woestijnachtige gebieden is het overdag wel warm, maar het koelt na zonsondergang sterk af, waardoor het ’s nachts zelfs wat koud kan zijn. Heerlijk.

Iets anders dat door ons hoofd speelt, al langere tijd, is dat we wellicht niet de bus terug verschepen, maar terug rijden…. Dat is zo’n 12.000-15.000 km extra en 2 maanden extra, maar ja, wel heel leuk. Maar zouden we dan oost of west Afrika rijden? Oost Afrika is makkelijker, minder grenzen, één moeilijke van Soedan naar Egypte. Maar moet je je voorstellen dat je langs Abu Simbel en Karnak en Luxor rijdt en al de andere prachtige plekken in Egypte. Maar, krijgen we wel een visum voor Soedan? We zijn daar als organisatie uitgeschopt nadat we ons tegen de mensenrechtensituatie in Darfur hebben uitgesproken. John was daar projectco-ordinator, zou dat ergens staan? Meestal checken ze dat niet, maar ja, als je eenmaal in Nairobi bent om de visa voor Ethopië en Soedan te regelen, is het toch wel lastig om weer terug te gaan of om vanuit Mombassa te verschepen.
De westelijke kant heeft veel meer grenzen en je moet door Nigeria. Daar hebben we ooit gewerkt en het is niet makkelijk om daar met corruptie om te gaan, erg agressieve corruptie. Je moet ook een stukje door Mali, maar dat is helemaal zuidelijk, dus veilig genoeg. Het leuke is dan wel dat het  laatste land in Afrika Marokko is en dat je zo door Spanje naar huis rijdt. Vanuit de oostelijke kant moet je in Alexandrië nog vervoer naar Griekenland of Italië regelen.
Kortom, nog heel veel om uit te zoeken en dan te besluiten. We laten het jullie weten!










De oppompbare hulpluchtvering

Hulpluchtvering om dit soort wegen iets minder onaangenaam te maken