19 juli 2024

Ecuador, Loja, 18 juli 2024

Vrouwen dragen hoedjes, en die dragen ze altijd en overal. Als ze buiten de was staan te doen, als ze in de keuken (van een hotel waar wij eten) staan. Als het regent kan je hoedje nat worden en dat is niet de bedoeling, dus dan vouw je er een stuk plastic omheen en zet je het weer op je hoofd. Die plissé regenkapjes die wij in de jaren zestig hadden om gepermanent haar droog te houden, die zouden hier ideaal zijn om in de regen over je hoedje te vouwen. Heb ik hier niet gezien.

We zijn nu precies een maand in Ecuador en staan op het punt om over 2 dagen Peru in te gaan. Ecuador is een relatief klein land. We hebben wel veel gedaan, vorige keer beschreven we hoe we de Cayambe vulkaan op zijn gereden en gelopen en deze keer zitten er ook veel foto’s bij van de Chimborazo vulkaan. Dit is de hoogste vulkaan van Ecuador, maar niet meer actief.

We zijn naar warme baden geweest, heerlijk uren in een warm natuurbad liggen. We zijn naar Incasites geweest, We hebben lang in de omgeving van Quito rondgehangen. Maar voor een maand tijd is het toch niet heel veel dat we gedaan hebben. Hoe komt dat? Dit wordt een technisch verhaal, maar je kan het ook overslaan.

We hebben eerst 6 dagen bij Quito gestaan op een leuke camping van een Canadese jongen. Een camping zoals we niet vaak meemaken: met andere kampeerders/camperaars. Zwitsers, Amerikanen, Fransen, Duitsers, Canadezen, Nederlanders, Belgen, eigenlijk alle nationaliteiten die je overweg als overlanders tegenkomt. Sommigen reizen zuid-noord, dus van het zuiden van Argentinië naar Midden-Amerika, maar de meesten reizen zoals wij van noord naar zuid.

En waar praten die overlanders met elkaar op een camping over? Natuurlijk over welke route ze hebben genomen, wat daarbij mooi of moeilijk was. Maar één van de belangrijkste onderwerpen waar overlanders het op de camping, maar ook op blogs, facebook etc. over hebben is: de conditie van je voertuig en dan met name: hoe is het met je DPF? Ja, dat is echt een reële vraag.

Ik zal het proberen een beetje uit te leggen. Het DPF is het Diesel Particle Filter, het roetfilter. Dit maakt onderdeel uit van je uitlaat. Het is bedoeld om de uitlaatgassen van een flink deel van de roetdeeltjes te ontdoen. Het DPF vangt de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen en als dit een bepaald niveau bereikt in je DPF, dan ‘regenereert’ het DPF, dat wil zeggen dat de roetdeeltjes in de DPF worden verbrand. Dit gebeurt tijdens het rijden, vooral al je een flink stuk, minstens 20 min op 80-100 km/u rijdt. Dit is de globale werking van het DPF.

Maar, het probleem! Dit werkt alleen goed als de diesel niet te veel vervuiling en/of sulfaat bevat, dus relatief schone diesel, zoals in Europa en Noord Amerika. In Midden-Amerika, maar meer nog in Zuid-Amerika heeft de diesel een veel hoger sulfaatgehalte en is ook daarnaast nogal vervuild. Ik weet niet of dat vervuiling is of aan het raffineren ligt..

Diesel met een hoog sulfaatgehalte en wellicht nog verder vervuild betekent dat je DPF eerder vol gaat zitten en dus eerder moet ‘regenereren’, het roet verbranden in de DPF. Maar, daarvoor moet je een flink stuk vrij hard rijden, niet zo makkelijk op al die bergwegen, èn, en dat is de clou, je moet dit niet op te grote hoogte doen, want dan regenereert de DPF niet. Hij komt dus vol te zitten, er verschijnt een lichtje op je dashboard: motormanagementprobleem en als het even tegenzit gaat hij ook in safemode. De computer van je auto beschermt op die manier dat je verdere motorschade oploopt. Want als je DPF vol zit, maak je motorschade.

In safemode kan de auto niet harder kan dan ca. 30 km per uur en je moet dus zo snel mogelijk naar een garage.

Maar ja, wat dan, dan sta je, als je mazzel hebt, bij een garage. Schoonmaken kunnen ze hier niet, want auto’s, ook nieuwe diesels, hebben geen DPF. De materialen (chemicalieën) om schoon te maken zijn hier dus niet te koop. Nieuwe dieselauto's worden vanaf de fabriek zonder DPF geleverd voor Zuid-Amerika. Wat je dan kan doen is je DPF ertussen uit laten halen, òf wat meer mensen dan zelf doen is: DPF onder je auto vandaan halen (echt wel een klusje) en dan onder de kraan schoonmaken. Echt, hebben we meerdere keren meegemaakt dat mensen dat hadden gedaan. Maar ja, dat is binnen de kortste keren het einde van je DPF. Bovendien hebben diezelfde mensen ook al de turbo moeten vervangen omdat die was stuk gegaan door het verstopte DPF.

Kortom, leuk zo’n DPF om je uitlaatgassen wat minder vervuilend te laten zijn, maar in deze streken heeft niemand een DPF en is de diesel ook niet geschikt voor een DPF. Het schijnt dat dit dieselprobleem zuidelijker, met name in Peru en Bolivia, alleen maar erger wordt.

Maar goed, wat heeft dat met ons te maken. Nou precies dat. Wij zijn heel precies met tanken. John weet van alle dieselmerken het sulfaatgehalte uit z’n hoofd, tanken altijd bij een station met diesel met een laag zo laag mogelijk sulfaatgehalte. Hebben bij de oliewissel in Washington de goede olie gebruikt. Maar toch, ook wij kregen een motormanagementlichtje op het dashboard op een gegeven moment. De motor ging gelukkig niet in safemode, dus we konden nog gewoon rijden.

Wat te doen? Ten eerste, terug naar Quito, daar zijn veel garages die je kunnen helpen. We waren ook nog maar ca. 100 km verwijderd van Quito.

We zijn naar een garage gegaan, die goede reviews op dit onderwerp had op iOverlander. Daar kregen we het advies om de DPF te verwijderen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ook de boardcomputer moet worden geherprogrammeerd als de DPF eruit is. We hebben er een paar dagen over nagedacht en vooral, contact opgenomen met de vorige reviewers van iOverlander. Hebben zij na het verwijderen van de DPF, en vooral na het reprogrammeren van de boardcomputer, nog problemen gehad? We kregen snel antwoord van ze, nee ze hadden ze helemaal geen problemen meer gehad in het afgelopen half jaar Toen besloten om onze DPF te laten verwijderen en vervangen door een gelaste nieuwe uitlaatpijp. Een originele uitlaatpijp is niet te vinden. We hebben ervoor gekozen om niet alleen het roetfilter zelf te laten verwijderen, maar het hele deel waar het DPF inzit. Daarmee kunnen we het in Argentinië, voor we teruggaan, of in NL, professioneel laten schoonmaken en terugplaatsen. De DPF is voorlopig onder het chassis met een paar bouten vastgemaakt, zodat we het niet ergens in de auto hoeven te bewaren. We mogen overigens in NL wel zonder roetfilter rijden: personenauto’s (en een camper is geregistreerd als personenauto) van vóór 2017 mogen zonder roetfilter rijden. Onze Sprinter is van september 2016. Je krijgt dan een verhoging van je motorrijtuigenbelasting van 10%, dus ca. € 8 per maand extra.

We willen er op zich wel voor kiezen om hem weer terug te plaatsen, maar dat zien we later wel.

Nou, dat heeft ons zo vertraagd, het terugrijden naar Quito, naar de garage, nadenken, contact opnemen met eerdere reviewers, facebookgroepen checken en het laten maken van de nieuwe uitlaat en herprogrammeren van de boardcomputer. We hebben 3 dagen en nachten in de garage gestaan, terwijl ze aan het werk waren ermee. Daarna nog proefritten op hoogte van 4000 meter om te kijken of alles goed blijft werken. Op de Chimborazo vulkaan zijn we uiteindelijk tot een hoogte van 4800 meter gereden, op een grindweg, steil omhoog, zonder een centje problemen. Oef...

Het resultaat: opeens veel meer motorvermogen, vooral bij het inhalen van vrachtwagens op smalle bochtige wegen hebben we opeens meer acceleratievermogen. Hij zou ook zuiniger moeten rijden, maar dat moeten we nog ervaren. Een Duitser die zijn PDF al in Costa Rica heeft laten verwijderen claimt dat hij van 7,5 : 1 naar 10 : 1 is gegaan. Dat kunnen we ons niet voorstellen. We zijn op de camping ook Canadezen en Amerikanen tegengekomen die de DPF preventief thuis al hadden laten verwijderen. Geloof niet dat onze Mercedesgarage zo makkelijk hieraan had meegewerkt.

Dat is dus het technische verhaal van veel overlanders in Zuid-Amerika: hoe is het met je DPF?

Gelukkig kunnen wij daar nu, 10 dagen later, op zeggen: DPF, DPF, wat is dat …?

De Chimborazo vulkaan

Camper in garage

Nieuwe gelaste uitlaat, mooi stukje vakwerk

DPF - roetfilter - tijdelijk onder chassis opgehangen

De Chimborazo vulkaan, ruim 6300 meter hoog. Lijkt hier niet zo hoog, maar wij zaten al op ruim 4800 meter



Van 4800 meter naar 5000 meter lopen, lijkt niet zo veel, maar op die hoogte met veel minder zuurstof in de lucht, is dat een behoorlijke inspanning.



Een nationaal gerecht van Ecuador - Cuy, ofwel cavia (sorry Hanne). 

Met hoedje en cuy

Inca-site Ingapirca

Parque Nacional Cajas




Op de Chimborazo, 4800 meter