Ecuador, Loja, 18 juli 2024
Vrouwen dragen hoedjes, en die dragen ze altijd en overal.
Als ze buiten de was staan te doen, als ze in de keuken (van een hotel waar wij
eten) staan. Als het regent kan je hoedje nat worden en dat is niet de
bedoeling, dus dan vouw je er een stuk plastic omheen en zet je het weer op je
hoofd. Die plissé regenkapjes die wij in de jaren zestig hadden om gepermanent
haar droog te houden, die zouden hier ideaal zijn om in de regen over je hoedje
te vouwen. Heb ik hier niet gezien.
We zijn nu precies een maand in Ecuador en staan op het punt
om over 2 dagen Peru in te gaan. Ecuador is een relatief klein land. We hebben
wel veel gedaan, vorige keer beschreven we hoe we de Cayambe vulkaan op zijn
gereden en gelopen en deze keer zitten er ook veel foto’s bij van de Chimborazo
vulkaan. Dit is de hoogste vulkaan van Ecuador, maar niet meer actief.
We zijn naar warme baden geweest, heerlijk uren in een warm
natuurbad liggen. We zijn naar Incasites geweest, We hebben lang in de omgeving
van Quito rondgehangen. Maar voor een maand tijd is het toch niet heel veel dat
we gedaan hebben. Hoe komt dat? Dit wordt een technisch verhaal, maar je kan
het ook overslaan.
We hebben eerst 6 dagen bij Quito gestaan op een leuke
camping van een Canadese jongen. Een camping zoals we niet vaak meemaken: met
andere kampeerders/camperaars. Zwitsers, Amerikanen, Fransen, Duitsers,
Canadezen, Nederlanders, Belgen, eigenlijk alle nationaliteiten die je overweg
als overlanders tegenkomt. Sommigen reizen zuid-noord, dus van het zuiden van
Argentinië naar Midden-Amerika, maar de meesten reizen zoals wij van noord naar
zuid.
En waar praten die overlanders met elkaar op een camping
over? Natuurlijk over welke route ze hebben genomen, wat daarbij mooi of
moeilijk was. Maar één van de belangrijkste onderwerpen waar overlanders het op
de camping, maar ook op blogs, facebook etc. over hebben is: de conditie van je
voertuig en dan met name: hoe is het met je DPF? Ja, dat is echt een reële
vraag.
Ik zal het proberen een beetje uit te leggen. Het DPF is het
Diesel Particle Filter, het roetfilter. Dit maakt onderdeel uit van je uitlaat.
Het is bedoeld om de uitlaatgassen van een flink deel van de roetdeeltjes te
ontdoen. Het DPF vangt de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen en als dit een
bepaald niveau bereikt in je DPF, dan ‘regenereert’ het DPF, dat wil zeggen dat
de roetdeeltjes in de DPF worden verbrand. Dit gebeurt tijdens het rijden,
vooral al je een flink stuk, minstens 20 min op 80-100 km/u rijdt. Dit is de
globale werking van het DPF.
Maar, het probleem! Dit werkt alleen goed als de diesel niet
te veel vervuiling en/of sulfaat bevat, dus relatief schone diesel, zoals in
Europa en Noord Amerika. In Midden-Amerika, maar meer nog in Zuid-Amerika heeft
de diesel een veel hoger sulfaatgehalte en is ook daarnaast nogal vervuild. Ik
weet niet of dat vervuiling is of aan het raffineren ligt..
Diesel met een hoog sulfaatgehalte en wellicht nog verder
vervuild betekent dat je DPF eerder vol gaat zitten en dus eerder moet
‘regenereren’, het roet verbranden in de DPF. Maar, daarvoor moet je een flink
stuk vrij hard rijden, niet zo makkelijk op al die bergwegen, èn, en dat is de
clou, je moet dit niet op te grote hoogte doen, want dan regenereert de DPF
niet. Hij komt dus vol te zitten, er verschijnt een lichtje op je dashboard:
motormanagementprobleem en als het even tegenzit gaat hij ook in safemode. De
computer van je auto beschermt op die manier dat je verdere motorschade
oploopt. Want als je DPF vol zit, maak je motorschade.
In safemode kan de auto niet harder kan dan ca. 30 km per
uur en je moet dus zo snel mogelijk naar een garage.
Maar ja, wat dan, dan sta je, als je mazzel hebt, bij een
garage. Schoonmaken kunnen ze hier niet, want auto’s, ook nieuwe diesels,
hebben geen DPF. De materialen (chemicalieën) om schoon te maken zijn hier dus
niet te koop. Nieuwe dieselauto's worden vanaf de fabriek zonder DPF geleverd
voor Zuid-Amerika. Wat je dan kan doen is je DPF ertussen uit laten halen, òf
wat meer mensen dan zelf doen is: DPF onder je auto vandaan halen (echt wel een
klusje) en dan onder de kraan schoonmaken. Echt, hebben we meerdere keren
meegemaakt dat mensen dat hadden gedaan. Maar ja, dat is binnen de kortste
keren het einde van je DPF. Bovendien hebben diezelfde mensen ook al de turbo
moeten vervangen omdat die was stuk gegaan door het verstopte DPF.
Kortom, leuk zo’n DPF om je uitlaatgassen wat minder
vervuilend te laten zijn, maar in deze streken heeft niemand een DPF en is de
diesel ook niet geschikt voor een DPF. Het schijnt dat dit dieselprobleem
zuidelijker, met name in Peru en Bolivia, alleen maar erger wordt.
Maar goed, wat heeft dat met ons te maken. Nou precies dat.
Wij zijn heel precies met tanken. John weet van alle dieselmerken het
sulfaatgehalte uit z’n hoofd, tanken altijd bij een station met diesel met een
laag zo laag mogelijk sulfaatgehalte. Hebben bij de oliewissel in Washington de
goede olie gebruikt. Maar toch, ook wij kregen een motormanagementlichtje op
het dashboard op een gegeven moment. De motor ging gelukkig niet in safemode,
dus we konden nog gewoon rijden.
Wat te doen? Ten eerste, terug naar Quito, daar zijn veel
garages die je kunnen helpen. We waren ook nog maar ca. 100 km verwijderd van
Quito.
We zijn naar een garage gegaan, die goede reviews op dit
onderwerp had op iOverlander. Daar kregen we het advies om de DPF te
verwijderen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ook de boardcomputer
moet worden geherprogrammeerd als de DPF eruit is. We hebben er een paar dagen
over nagedacht en vooral, contact opgenomen met de vorige reviewers van
iOverlander. Hebben zij na het verwijderen van de DPF, en vooral na het
reprogrammeren van de boardcomputer, nog problemen gehad? We kregen snel
antwoord van ze, nee ze hadden ze helemaal geen problemen meer gehad in het
afgelopen half jaar Toen besloten om onze DPF te laten verwijderen en vervangen
door een gelaste nieuwe uitlaatpijp. Een originele uitlaatpijp is niet te
vinden. We hebben ervoor gekozen om niet alleen het roetfilter zelf te laten
verwijderen, maar het hele deel waar het DPF inzit. Daarmee kunnen we het in
Argentinië, voor we teruggaan, of in NL, professioneel laten schoonmaken en
terugplaatsen. De DPF is voorlopig onder het chassis met een paar bouten
vastgemaakt, zodat we het niet ergens in de auto hoeven te bewaren. We mogen
overigens in NL wel zonder roetfilter rijden: personenauto’s (en een camper is
geregistreerd als personenauto) van vóór 2017 mogen zonder roetfilter rijden.
Onze Sprinter is van september 2016. Je krijgt dan een verhoging van je
motorrijtuigenbelasting van 10%, dus ca. € 8 per maand extra.
We willen er op zich wel voor kiezen om hem weer terug te
plaatsen, maar dat zien we later wel.
Nou, dat heeft ons zo vertraagd, het terugrijden naar Quito,
naar de garage, nadenken, contact opnemen met eerdere reviewers,
facebookgroepen checken en het laten maken van de nieuwe uitlaat en
herprogrammeren van de boardcomputer. We hebben 3 dagen en nachten in de garage
gestaan, terwijl ze aan het werk waren ermee. Daarna nog proefritten op hoogte
van 4000 meter om te kijken of alles goed blijft werken. Op de Chimborazo
vulkaan zijn we uiteindelijk tot een hoogte van 4800 meter gereden, op een
grindweg, steil omhoog, zonder een centje problemen. Oef...
Het resultaat: opeens veel meer motorvermogen, vooral bij
het inhalen van vrachtwagens op smalle bochtige wegen hebben we opeens meer
acceleratievermogen. Hij zou ook zuiniger moeten rijden, maar dat moeten we nog
ervaren. Een Duitser die zijn PDF al in Costa Rica heeft laten verwijderen
claimt dat hij van 7,5 : 1 naar 10 : 1 is gegaan. Dat kunnen we ons niet
voorstellen. We zijn op de camping ook Canadezen en Amerikanen tegengekomen die
de DPF preventief thuis al hadden laten verwijderen. Geloof niet dat onze Mercedesgarage
zo makkelijk hieraan had meegewerkt.
Dat is dus het technische verhaal van veel overlanders in
Zuid-Amerika: hoe is het met je DPF?
Gelukkig kunnen wij daar nu, 10 dagen later, op zeggen: DPF,
DPF, wat is dat …?
![]() |
De Chimborazo vulkaan |
![]() |
Camper in garage |
![]() |
Nieuwe gelaste uitlaat, mooi stukje vakwerk |
![]() |
DPF - roetfilter - tijdelijk onder chassis opgehangen |
![]() |
De Chimborazo vulkaan, ruim 6300 meter hoog. Lijkt hier niet zo hoog, maar wij zaten al op ruim 4800 meter |
![]() |
Van 4800 meter naar 5000 meter lopen, lijkt niet zo veel, maar op die hoogte met veel minder zuurstof in de lucht, is dat een behoorlijke inspanning. |
![]() |
Een nationaal gerecht van Ecuador - Cuy, ofwel cavia (sorry Hanne). |
![]() |
Met hoedje en cuy |
![]() |
Inca-site Ingapirca |
![]() |
Parque Nacional Cajas |
![]() |
Op de Chimborazo, 4800 meter |